Vårt nya samarbete!

Kulturföreningen Mums är stolta att presentera första singeln ”Love is Love” från vårt samarbetsprojekt med den svenske musikern och aktivisten Petter Wallenberg och hbtq-organisationen Rainbow Riots, Rainbow Riots India!

Petter Wallenberg har varit i Bombay i nästan två år och skrivit och producerat musik med Indiens queera pionjärer. Resultatet är det kommande musik- och aktivistprojektet ”Rainbow Riots India” – som också utgör en del av rörelsen bakom en av vår tids största segrar för mänskliga rättigheter.

I september 2018 avskaffades nämligen ”Section 377”, den kontroversiella brittiska koloniallagen som kriminaliserade homosexualitet. Efter över 157 år är nu alla indier fria att älska. ”Rainbow Riots India” är soundtracket till Indiens regnbågsrevolution och släpps senare i år.

Första singeln ”Love is Love”, med sång av Indiens första öppna gay-kändis och dragartist Sushant Divgikar, släpptes den 2 april. Singeln har redan kallats ”Indiens första Pride-låt” av indiska medier. På singeln medverkar Indiens första öppna gay-kändis och dragartist, Sushant Divgikar. I musikvideon medverkar även Indiens första dansgrupp bestående av transpersoner, Dancing Queens. Videon är filmad på Indiens första lagliga Pridefestival, i Bombay i februari i år, där Wallenberg var en av de inbjudna talarna.

”Rainbow Riots India” är ett nytt album med en unik blandning av indisk och västerländsk musik, skriven och producerad av Wallenberg. Medverkande på albumet är Indiens första öppet gay, lesbiska och transsexuella sångare, rappare och dansare. Wallenberg har också regisserat tillhörande musikvideor och dokumentärer som släpps över hela världen senare i vår.

”Den här är inte bara musik, det är soundet av Indiens regnbågsrevolution” säger Petter Wallenberg. ”När jag först kom till Indien var jag som gay kriminell. Men snart blev jag del av en revolution, mitt i hjärtat av vår tids största seger för jämlikhet.”

Projektet är skapat med stöd från Svenska Postkodstiftelsen, SI och Musikverket.

Annonser