Samarbete med Indiens första öppet lesbiska sångerska!

Vi är stolta att presentara den nya videon och låten från vårt samarbetsprojekt ”Rainbow Riots India” med den svenske musikern och aktivisten Petter Wallenberg, hbtq-organisationen Rainbow Riots och Indiens första öppet homosexuella, lesbiska och transsexuella sångare och dansare.

Nyligen avskaffades kriminaliseringen av homosexualitet i Indien och den första singeln från projektet har hyllats av indiska medier där den kallats för landets första Pride-låt. Idag släpps albumets andra singel ”Love at First Right”. På sång medverkar Indiens första öppet lesbiska sångerska, Pragya Pallavi.

”Love At First Right” är en blandning av västerländsk pop, dans, rap och indiska instrument och texten är både på hindi och engelska. Singelns musikvideo är regisserad av Wallenberg och följer när han och Pragya möts, skapar låten och uppträder på gatorna i Mumbai. Den dokumenterar även en grupp unga indiska hbtq-personer, The Yaariyan LGBTQ Flashmob, som går ut på Bombays gator och skapar en flashmob där de dansar till låten, som ett manifest för allas rätt att älska.

Petter Wallenberg säger:

”Den här låten handlar om varje människas rätt att älska. Det är en mänsklig rättighet som ofta tas ifrån hbt-personer. Låtens text firar legaliseringen av samkönad kärlek i Indien och påminner samtidigt om att kampen fortsätter. Det är fortfarande långt kvar tills världen är jämlik. Vi måste alla hålla ihop och kämpa för varenda människas rätt till kärlek.”

Pragya Pallavi säger:

”Budskapet är att vi äntligen är fria de vi är. Vi behöver inte gömma oss längre. Indien är världens största demokrati och det här handlar om demokrati. Det är väldigt viktigt för mig att vara öppen och jag vill inte längre kompromissa med det när jag uttrycker mig.”

Projektet är skapat med stöd från Svenska Postkodstiftelsen, SI och Musikverket.

Annonser